» Extramurale capaciteit
De projectgroep Extramurale Capaciteit zet zich in voor meer aandacht voor artsenberoepen buiten het ziekenhuis binnen de opleiding geneeskunde, zowel in de bachelor als tijdens de coschappen.
In de geneeskundeopleiding is veel aandacht voor specialismen in het ziekenhuis. Het medisch onderwijs gaat uit van de klinische setting en studenten lopen verplicht het grootste gedeelte van de coschappen in een (academisch) ziekenhuis. Uit onderzoek van De Geneeskundestudent in 2021 blijkt dat de meeste studenten dan ook uitgaan van een specialisme binnen het ziekenhuis voor hun toekomstige beroepskeuze. Echter, uiteindelijk gaat ruim de helft van de artsen juist buiten het ziekenhuis werken. Momenteel zijn de tekorten binnen de extramurale zorg groot en deze zullen met de toegenomen zorgbehoefte en het veranderende zorglandschap alleen maar toenemen. Daarom is het cruciaal dat geneeskundestudenten al vanaf het begin van hun opleiding de beroepen buiten het ziekenhuis leren kennen en hier door de gehele opleiding heen voldoende mee in aanraking komen. Zo kunnen zij een weloverwogen keuze maar voor een specialisme binnen- of buiten het ziekenhuis.
Belangrijkste resultaten onderzoeken
- Onderwijs: 55,7% van de studenten geeft aan dat er te weinig onderwijs wordt gegeven over beroepen buiten het ziekenhuis om hier een goed beeld te krijgen.
- Beeldvorming: Bijna 40% van de studenten heeft een negatief beeld over ouderengeneeskunde, over sociale geneeskunde heeft iets meer dan 30% een negatief beeld. Wel is het opvallend dat het beeld van de studenten over deze specialisaties positiever wordt naarmate ze verder komen in de opleiding.
- Coschappen: 49,2% van de studenten is niet tevreden over de inhoud van het coschap sociale geneeskunde.
Standpunt
- De Geneeskundestudent vindt dat elke student voldoende kennis gemaakt moet hebben met de extramurale specialismen om een weloverwogen keuze te maken voor een vervolgopleiding.
Doelen
- Het organiseren van activiteiten voor studenten in het kader van extramurale specialismen, in samenwerking met andere (student)organisaties.
- Participeren in lopende projecten in samenwerking met beroepsgroepen en andere stakeholders.
- Het ontwikkelen van een visie over hoe het extramuraal onderwijs en coschap eruit zou moeten zien.
- Streven naar een vast coschap ouderengeneeskunde en sociale geneeskunde op iedere faculteit.