Vanuit de vertegenwoordigende rol hebben de bestuursleden de taak om ontwikkelingen en problemen op de faculteit te signaleren, de mening van de studenten te vertegenwoordigen, de standpunten van De Geneeskundestudent terug te koppelen en themabijeenkomsten te organiseren. Vanuit de portefeuillehoudersfunctie verdiepen de algemeen bestuursleden zich in zaken zoals de tegemoetkoming, selectie en capaciteit van de opleiding Geneeskunde.
Shamim Amiri Simkooei, UvA
Tijdens mijn ervaring als vicevoorzitter van de facultaire studentenraad aan de UvA, ben ik steeds meer gefascineerd geraakt door de uitdagingen en mogelijkheden die gepaard gaan met het creëren van een hoogwaardige geneeskundeopleiding. Een kritische blik is van belang bij het vormgeven van een geneeskundeopleiding, die optimaal is afgestemd op de behoeften van de patiëntenpopulatie. Het is belangrijk dat de artsen van de toekomst een afspiegeling vormen van de diverse samenleving die zij bedienen. Hierbij is het van groot belang dat opleidingen gelijke kansen bieden aan alle studenten, zodat zij de mogelijkheid hebben om hun volledige potentieel te bereiken. Dit is ook een van de belangrijke aandachtspunten van De Geneeskundestudent. In het komende jaar zal ik mij binnen De Geneeskundestudent op landelijk niveau richten op thema's zoals decentrale selectie en inclusiviteit en diversiteit binnen de geneeskundeopleidingen. Daarnaast zal ik fungeren als een brug tussen de Faculteit der Geneeskunde van de UvA en De Geneeskundestudent. Ik kijk ernaar uit om samen te werken met mijn medebestuursleden en andere belanghebbenden om de toekomst van de geneeskunde vorm te geven op een manier die recht doet aan dit fascinerend vak.
Jeroen van der Zaag, Utrecht
Jeroen is 6e jaars geneeskundestudent aan de Universiteit Utrecht. Hij houd zich bezig met de tegemoetkoming van studenten en maakt zich hard voor het uitbreiden van de tegemoetkoming in meer extramurale coschappen.
Daarnaast houdt hij zich bezig met thema’s rondom de overgang van geneeskundestudent naar basisarts in de projectgroep medisch ondernemen. Met als doel studenten meer tools aan te kunnen reiken om na te denken over de mogelijkheden van hun toekomst.
De laatste jaren horen we steeds vaker over kansenongelijkheid in het onderwijs. Bij geneeskundeopleidingen lijkt dit ook het geval te zijn, vooral voor jongeren met een migratieachtergrond. Sinds het afschaffen van de loting en universiteiten decentrale selectie toepassen, blijkt de diversiteit te zijn afgenomen. Dat is zonde, want een diverse groep artsen is super waardevol! Patiënten voelen zich vaak prettiger bij artsen die hun taal, geschiedenis en cultuur begrijpen. Als Algemeen Bestuurslid van DeGeneeskundestudent wil ik me inzetten voor eerlijke kansen binnen de selectie en studie, met als uiteindelijk doel meer cultuur-sensitieve artsen. Een inclusief leerklimaat respecteert verschillen tussen studenten en moedigt aan van elkaar te leren. Zo kunnen studenten zich veilig voelen en hun unieke talenten ontwikkelen en benutten. Laten we samenwerken aan een geneeskundeopleiding waar diversiteit niet alleen wordt erkend, maar ook wordt gestimuleerd!
De geneeskundeopleiding is een bijzondere reis waarin je je als student continu ontwikkelt. Maar ook de opleiding maakt gelukkig ontwikkelingen door. Desondanks zijn er verschillende onderwerpen die nog verbetering kunnen gebruiken. Als bestuurslid bij De Geneeskundestudent wil ik me richten op het onder de aandacht brengen van extramurale specialisaties en het vergroten van diversiteit en inclusie binnen de opleiding. Ik kijk er naar uit om samen met de rest een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de opleiding.
Anne van der Sterren, Rotterdam
Als geneeskundestudent wordt er toch altijd nét iets anders naar je gekeken dan naar andere studenten. En niet voor niets, want als arts in spe ga jij later een belangrijke rol vervullen voor de maatschappij en veel individuele mensen. Daarom is het ook zo belangrijk dat je vanaf je eerste jaar als student al goed wordt voorbereid op je latere toekomst. Zo gaan veel studenten de studie in met het idee dat zij in een witte jas zullen werken, maar komt uiteindelijk maar ongeveer 40% van alle studenten in het ziekenhuis terecht. Als Algemeen Bestuurslid bij DG wil ik me graag inzetten voor een betere representatie van extramurale specialismen in de opleiding. Ik kijk er naar uit om samen te werken met studenten uit andere steden en zo de beste omstandigheden voor iedere geneeskundestudent na te streven.
De medische wereld ontwikkelt zich snel, en het is essentieel dat het medisch onderwijs hierin meebeweegt. Door verschillende perspectieven te integreren, kunnen we op de lange termijn verbeteringen realiseren. Met mijn achtergrond opgegroeid in India, breng ik een uniek perspectief met me mee. Als toekomstige arts zie ik onze rol als cruciaal binnen de maatschappij. Hoewel ik de geneeskundeopleiding als prachtig beschouw, zie ik ook ruimte voor verbetering. Een veilig en stimulerend leerklimaat verdient meer aandacht, evenals het beter informeren van studenten over carrièremogelijkheden buiten het ziekenhuis na hun studie. Ik zet me graag in voor deze aspecten van de opleiding als bestuurslid bij De Geneeskundestudent.
Gedurende mijn geneeskundestudie heb ik niet alleen een diepgaande kennis opgedaan over de geneeskunde, maar ook een passie ontwikkeld voor het verbeteren van de gezondheidszorg. Als bestuurslid bij De Geneeskundestudent wil ik graag als belangenbehartiger voor een grote groep studenten mij inzetten voor zaken naast de reguliere geneeskundestudie, zoals verdieping en verbreding voor optimale persoonlijke ontwikkeling tot volwaardig arts. Denk hierbij aan het verduurzamen van de gezondheidszorg; zelf ben ik begonnen met het vergroten van de bewustwording via de rondreizende foto-expositie “It’s an Emergency!”. Hierom zal ik mij de komende tijd inzetten als bestuurslid bij De Geneeskundestudent om diverse onderwerpen, zoals duurzaamheid en vak voorbijgaande kennis, sterker op de kaart te zetten. Ik heb er zin in!
Lisa van der Voet, Maastricht
Klimaatverandering is een van de grootste uitdagingen van onze tijd. Maar liefst 7% van de CO2-uitstoot in Nederland wordt veroorzaakt door de zorgsector. Ik wil me er graag voor inzetten dat (toekomstige) artsen zich bewust worden van de impact van de gezondheidszorg op het milieu en vice versa, en dat we handvatten creëren om duurzamere keuzes te kunnen maken. Daarnaast ga ik me inzetten om de mentale gezondheid onder geneeskundestudenten te bevorderen. Als artsen dragen we verantwoordelijkheid voor mensenlevens. Om deze verantwoording zo goed mogelijk te kunnen dragen, is het belangrijk dat we goed voor onze eigen mentale gezondheid zorgen en dat begint al in de opleiding. Ik wil bijdragen aan een omgeving waarin geneeskundestudenten zich mentaal goed voelen en zich ten volle kunnen ontwikkelen tot de best mogelijke versie van zichzelf en als arts. Ik kijk ernaar uit om samen te werken aan een duurzamere en gezondere toekomst voor ons allemaal!
Margot van Genderen, Utrecht
In een constant evoluerende maatschappij is het onmisbaar dat de geneeskunde opleiding ook mee verandert. Wie kunnen dit beter doen dan de toekomstige generatie artsen?
Komende tijd zal ik mij bezig houden met de projectgroepen Gezond Werken en het nieuwe project Medisch Ondernemen. Vanuit deze projectgroepen zetten wij ons mét en voor onze medestudenten in om landelijke verbeteringen aan de opleiding teweeg te brengen. Ik hoop bij te kunnen dragen aan ons gemeenschappelijke doel
In een snel veranderende medische wereld is het cruciaal dat onze studie meegroeit. Ik kijk ernaar uit om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de opleiding en daarmee samen de toekomst van de geneeskunde vorm te geven, zodat we als toekomstige artsen voorbereid zijn op de uitdagingen van morgen.
n mijn inmiddels tweede jaar bij De Geneeskundestudent, en als actief lid van de projectgroep Gezond Werken, zet ik me met volle overtuiging in voor een leer- en werkomgeving waar geneeskundestudenten niet alleen veilig en gesteund worden, maar ook de ruimte krijgen om zich volledig te ontplooien. Ik geloof dat een gezonde balans tussen studeren, werken en persoonlijke groei essentieel is voor toekomstige artsen om niet alleen medisch deskundig te zijn, maar ook mentaal veerkrachtig en empathisch. Door me te richten op thema’s zoals loopbaanbegeleiding, emotionele belasting en begeleiding op de werkvloer, wil ik bijdragen aan een opleidingsklimaat waarin iedere student zich gewaardeerd voelt en zijn of haar unieke talenten optimaal kan ontwikkelen. Zo bouwen we samen aan een sterke en diverse generatie zorgverleners die klaar is voor de uitdagingen van morgen.
Hoooi! Ik ben Menthe, vierdejaars geneeskundestudent uit Nijmegen. Met veel enthousiasme sluit ik me aan als algemeen bestuurslid bij De Geneeskundestudent waarin ik me vooral ga inzetten voor de projecten ‘Voorbij Vakspecifieke Kennis’ en ‘Anatomie van Geldzaken. Ik vind het erg belangrijk dat geneeskundestudenten breder worden opgeleid dan de klassieke medische onderwerpen. Ons zorglandschap verandert snel en hiervoor hebben we dokters nodig met multidisciplinaire skills. Hoe kunnen we het beste omgaan met AI, financiën, duurzaamheid of de politiek? En hoe zorgen we ervoor dat we naast zorgen voor onze patiënten, ook goed blijven zorgen voor onszelf?
Ik kan niet wachten totdat ik mijn creativiteit mag uiten in onze nieuwe DG podcast en jullie mag informeren over de financiële aspecten van het allermooiste vak.
Tot snel!
Hi! ik ben Annika, ik ben 23 jaar en ik ben bachelor geneeskundestudent aan de UvA. Ik vind het belangrijk om niet alleen goede zorg te leveren, maar om ook na te denken over bijvoorbeeld de impact van de zorgsector op ons klimaat, iets wat natuurlijk erg actueel is en waar wij als zorgsector nog duidelijk verbetering in kunnen brengen. Daarnaast vind ik het erg belangrijk dat er een gezonde en veilige werk- en leeromgeving is voor studenten en coassistenten. De druk die we tijdens de opleiding ervaren, vraagt om een omgeving waarin we ons als toekomstige artsen optimaal kunnen ontwikkelen en gezond kunnen werken. Dit is essentieel om ons werk met plezier en energie te kunnen blijven doen, zowel tijdens de opleiding als in de rest van onze carrière. Als algemeen bestuurslid en lid van de projectgroepen ‘Duurzaamheid' en 'Gezond Werken' hoop ik hieraan bij te kunnen dragen en me in te zetten voor een betere toekomst voor aanstaande artsen!
Hi, ik ben Tamar en ik zit in mijn eerste jaar van de master Geneeskunde aan de Universiteit Leiden. Vorig jaar, tijdens het afronden van de master Healthcare Management aan de Erasmus Universiteit, kwam ik erachter dat ik als toekomstige arts niet alleen wil bijdragen aan het verbeteren van de gezondheidszorg, maar ook aan de ontwikkeling van de geneeskundestudie. In een constant veranderende medische wereld is het essentieel dat de geneeskundeopleiding meebeweegt. Zo is er steeds meer behoefte aan artsen die buiten het ziekenhuis werken, terwijl studenten hier tijdens hun studie (nog) onvoldoende over worden geïnformeerd. Ik zal mij komende tijd inzetten als algemeen bestuurslid bij De Geneeskundestudent om verschillende onderwerpen, zoals een betere representatie van extramurale specialismen en de zichtbaarheid van DG, meer onder de aandacht te brengen. Ik kijk er naar uit om samen met studenten uit andere steden een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de geneeskundestudie, zodat we als artsen in spé voorbereid zijn op de uitdagingen van de toekomst.
Meryem al Fatly, Rotterdam
Hoi! Mijn naam is Meryem Al Fatly en dit jaar vertegenwoordig ik de Erasmus Universiteit Rotterdam als algemeen bestuurslid bij De Geneeskundestudent.
Binnen het bestuur ga ik me focussen op de projectgroepen Gezond Werken en Toekomst van de Gezondheidszorg. Als toekomstige artsen zijn wij de generatie die straks het verschil maakt in de zorg. Daarom is het essentieel dat we nu al nadenken over thema’s zoals veilige en gezonde werkomstandigheden voor coassistenten en artsen in opleiding. Goede begeleiding en een gezonde werkcultuur vormen immers de basis voor ons vak én onze ontwikkeling.
De gezondheidszorg is bovendien voortdurend in beweging door nieuwe technologieën, veranderende behoeften en maatschappelijke uitdagingen. Aangezien wij als geneeskundestudenten de toekomst zijn van de gezondheidszorg, is het aan ons om actief mee te denken hierover en ons voor te bereiden op deze veranderingen. Met mijn ervaring in medezeggenschap en passie voor actuele zorgthema’s wil ik graag bijdragen aan positieve veranderingen en voorbereidingen op de toekomst. Ik kijk ernaar uit om dit samen met mijn medebestuursleden én alle geneeskundestudenten in Nederland te doen. Heb je ideeën of input? Aarzel dan niet om contact met me op te nemen!
Sarah de Gruijter, Redacteur
Ik ben Sarah de Gruijter, derdejaars geneeskundestudent in Rotterdam. Als redacteur van Arts in Spe combineer ik mijn passie voor schrijven met mijn liefde voor geneeskunde. De afgelopen jaren heb ik geleerd dat de rol van een arts niet alleen draait om medische kennis, maar ook om het versterken van het publieke debat en het delen van eerlijke en toegankelijke informatie. Als redacteur probeer ik een steentje bij te dragen aan deze bredere rol van de arts van de toekomst.